Social media strategy flat isometric vector. Group of people are creating a social network page of stickers with corresponding symbols.

Social media marketing is de afgelopen jaren flink gegroeid en blijft zich ontwikkelen. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om een wereldwijd publiek te bereiken. Platforms zoals Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn hebben miljoenen gebruikers, waardoor merken hun boodschap kunnen verspreiden naar diverse doelgroepen met verschillende demografische kenmerken. Daarom is het voor bedrijven zeker interessant om een bedrijfsaccount aan te maken op een of meerdere social media kanalen. Welk platform het meest geschikt is hangt af van je doelgroep. Hieronder worden verschillende social media kanalen besproken en welke leeftijdsgroep hier het meest actief op is.

Facebook

Facebook is een platform dat vooral populair bij mensen in de leeftijd 20 en 39 jaar. Binnen Facebook heb je verschillende mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Wanneer je adverteert via dit kanaal kun je zelf bepalen voor wie de advertentie zichtbaar is. Je kunt een doelgroep aanmaken aan de hand van eigenschappen van het publiek die je advertenties zien. Door gericht te targeten op leeftijd, locatie, geslacht, et cetera, kun je een specifieke groep bereiken. Naast consumenten kun je via Facebook ook bedrijven bereiken. Je kunt ook onder andere adverteren op ondernemers, directeuren of eigenaren. Ook kun je via dit platform interactie aangaan en op deze manier erachter komen waar de interesse van je doelgroep ligt. Dit zijn redenen waarom Facebook marketing interessant kan zijn.

YouTube

YouTube wordt door het grootste deel door de jongeren en jongvolwassenen tussen de 15 en 24 jaar gebruikt. Valt jouw doelgroep in deze leeftijdsklasse? Dan is dit een interessant kanaal om je bedrijf te promoten. Het bekijken van een video over een product of dienst kan bijdragen dat de consument eerder overgaat tot een aankoop. YouTube wordt gebruikt voor het bekijken van specifieke content. Het is belangrijk bij het maken van een video dat binnen een korte tijd de boodschap bij de doelgroep over wordt gebracht.  adverteren op YouTube. Via dit platform kun je veel mensen bereiken en door middel van targeting kun je een specifieke groep aanspreken. Je kunt kiezen uit TrueView advertenties. Hier betaal je pas voor als de kijker jouw advertentie bekijkt of een of een interactie heeft gehad met de video. Of je kunt kiezen voor bumperadvertenties. Dit is een advertentie van 6 seconden of korter, die de kijker niet kan overslaan. Hier kun je meer consumenten mee bereiken en je merkbekendheid laten toenemen.

Instagram

Instagram is vooral populair bij jongeren in de leeftijd 15- 19 jaar. Veel Instagramgebruikers volgen ook een bedrijfspagina. Daarom kan het zeker zinvol zijn om hier een bedrijfsaccount aan te maken. Dit kanaal is ideaal voor het etaleren van jouw producten/diensten door het plaatsen van aantrekkelijke foto’s en/of videofilmpjes. In de Instagram bio kun je belangrijke evenementen en activiteiten vermelden. Via Instagram kun je content delen via posts, stories en Instagram reels. Stories en reels kun je gebruiken voor video’s. Door geregeld nieuwe content te plaatsen kun je al veel mensen bereiken. Om nog meer te groeien is adverteren op Instagram een goed idee.

LinkedIn

LinkedIn is voornamelijk populair bij volwassenen in de leeftijd van 25 tot 64 jaar. Deze platformgebruikers zijn vaak op zoek naar professionele connecties, carrièremogelijkheden, zakelijke kennisdeling en branche-inzichten. Hoewel het breed toepasbaar is, is LinkedIn bijzonder geschikt voor B2B-bedrijven, wervingsbedrijven en professionals die hun zakelijke netwerken willen uitbreiden. Voor bedrijven biedt LinkedIn talloze mogelijkheden. Allereerst kun je een bedrijfspagina creëren om je merkidentiteit te promoten, bedrijfsnieuws te delen en vacatures te plaatsen. Daarnaast kunnen advertentiecampagnes gericht zijn op specifieke demografische gegevens en zakelijke functies, waardoor je je boodschap kunt afstemmen op je doelgroep.

Slotwoord

Er zijn diverse social media kanalen beschikbaar waar je een bedrijfsaccount kunt aanmaken. Voordat je een kanaal kiest is het belangrijk om te bepalen op welk social media kanaal jouw doelgroep zich bevindt. Het opzetten van en onderhouden van social media kanalen vraagt de nodige tijd. Daarom kan het zinvol zijn om samen te werken met een social media bureau. Deze beschikken over de juiste kennis en ervaring om de beste resultaten te behalen en hierdoor houd je zelf meer tijd over van andere belangrijke werkzaamheden binnen je bedrijf.